Paras joukkoliikenne on Helsingissä kohtuuhintainen, ei ilmainen

IMG-20201224-WA0009.jpg

Jollekin lipun hinta on suurin este käyttää joukkoliikennettä. Toiselle se on fyysinen este laiturilta ratikkaan, liian pitkä matka-aika, istumapaikan puute tai tottumus kulkea muilla kulkuneuvoilla. Laadukkain joukkoliikennejärjestelmä on sellainen, josta ollaan valmiita maksamaan, kun siihen on varaa. Alennetut lippujen hinnat vähävaraisille on tärkeä tapa mahdollistaa joukkoliikenteen käyttö samalla kun laatua ylläpidetään kunnan tuen lisäksi lipputuotoilla.


Helsingin tärkeimpiä tavoitteita on vähentää yksityisautoilua ja sen tarvetta nykyisestä. Ilmainen joukkoliikenne ei kuitenkaan ole se tekijä, jolla autoilijat siirtyisivät joukkoliikenteeseen. Tarvitaan kattava, matkaketjut alusta loppuun asti toimiva joukkoliikenneverkko, joka on turvallinen ja luotettava. Lisäksi lippujen hinnat ovat tärkeä erä joukkoliikenteen laadun ylläpitämiseen. Jos lipputuloja ei olisi, kunta luultavasti joustaisi joukkoliikenteen laadusta, mikä aiheuttaisi taas joukkoliikenteen käytön ja houkuttelevuuden vähenemistä. Kaiken lisäksi Helsinki ei tarjoa omaa joukkoliikennepalvelua, vaan kyseessä on Helsingin Seudun Liikenne (HSL), johon kuuluu useita kuntia. Helsingin joukkoliikenne ei ainoastaan palvele helsinkiläisiä, vaan työmatkoja tehdään paljon muista kunnista.


Jos siis haluamme siirtää kulkutapaosuutta yksityisautoilusta joukkoliikenteeseen, on keskityttävä tehokkaampiin ratkaisuihin, kuten pysäköinnin hinnoitteluun sen todellisten kustannusten mukaisiksi, polttoaineveroon ja tiemaksuihin ruuhkaisilla osuuksilla. Jos taas haluamme, että kaikilla on varaa joukkoliikenteeseen, on keskityttävä erilaisten alennusryhmien tarpeisiin. Varmistetaan ainakin työttömien, opiskelijoiden ja eläkeläisten edulliset lippumuodot sekä edistetään työnantajan tarjoamia joukkoliikenteen työmatkaetuuksia.

Pienemmässä kunnassa ilmainen joukkoliikenne voi onnistua vähentämään autoilua merkittävästi. Tällaisia tuloksia on nähty Euroopan pienissä kaupungeissa, joissa ei ole Helsingin seudun kaltaista kattavaa lähijunasta, metrosta, raitiovaunuista sekä busseista muodostuvaa verkostoa.

Previous
Previous

Haen Feministisen puolueen puheenjohtajaksi kaudelle 2021-2023

Next
Next

Elinvoimainen ja helposti autoiltava kaupunkikeskus on paradoksi